måndag, november 24, 2008

Vilken utställningshelg och vilken vecka!!!!

Nu har det gått en hel vecka och lite till sedan sist igen. Tänk vad fort tiden går HELA tiden.

Den här veckan har i alla fall varit ganska händelserik må jag säga. Och det är bara positiva saker alltihop - mycket ovanligt...

Det bästa som hänt är att min älskade VICTORIA ÄR DRÄKTIG. Vi väntar kattungar - nyårsbäjbisar - nåja inte riktigt nyår men nästan. Omkring den 29 december hoppas jag på att småkottarna tittar ut. Måtte allt gå bra..... Jag har ju Olivias elände i ganska så färskt minne så lite extra orolig blir man ju. Oron finns ju alltid men den här kullen känns så speciell så det pirrar lite extra i magtrakten nu. Håll alla tummarna för oss!



Victoria mår i alla fall bra och man kan börja skönja en liten babymage!!!!! Det är så spännande!

Här kommer det mera kul!
I helgen var jag, Cirina och Saga på vår alldeles första IDP-utställning och det var annorlunda vill jag lova. Vi som är riktiga utställningsrävar fattade absolut nada om hur saker och ting fungerade. Helt annat stuk än en SVERAK-utställning. Vi hade i alla fall den stora turen att "bo granne" med två utställningsrävar när det gäller IDP och där fick vi alla den hjälp vi så väl behövde. TACK Inger och Barbro för ni ställde upp och ledde mig rätt de här två dagarna. Ni hejade på rätt bra också så TACK igen! Det var jättekul att få umgås med er den här helgen. Hoppas ni stod ut med alla mina funderingar!!



Vad som skiljer en SVERAK- och en IDP-utställning, jo precis ALLT från incheckning till Bästa uttagningarna. Katterna bedöms som vanligt på morgonen men sedan händer något konstigt. Man får inte veta hur bedömningen har gått, man får ingen bedömningssedel så man har ingen aaaniing.

Det som hände mig dag 1 var att frampå eftermiddagen ropades det ut att vi skull kora några BIR-katter - å va ä nu de då; jo Bäst I Ras lärde jag mig på ett mycket trevligt sätt. Sagas nummer ropades upp och vi fick kliva upp på scenen och hämta en gôr stor vacker kokard. Trevligt tyckte vi förstås men det var inte färdigt ännu.
För att göra en lång historia lite kortare så blev Sagas resultat så här: CAC, BIG = Bäst I Grupp, BIR = Bäst I Ras), DB (Domarens Bästa) och till sist men inte minst BÄSTA SEMILÅNGHÅR HONA - dé ni, dé heter duga dé! Efter allt detta fick vi äntligen bedömningssedeln men då visste vi ju faktiskt redan hur det hade gått genom vissa praktiska övningar :-)

På en enda bedömning fick Saga allt detta förutom Bästa Semilånghårhona, där fick vi faktiskt gå upp i någon form av panel där domarna sprang runt bland katterna och skrev på sina små lappar. Detta röstande resulterade i 5 av 6 röster till Sagas fördel och vann då följdaktligen det racet - Bästa Semilånghårhona.

Samma procedur var det dag två och samma resultat blev det också. Lite tuffare i "panelen" men Saga vann till slut med 1 utslagsröströst. Dag två var dessutom Nordic Winner och har jag nu fattat det hela rätt så är detta IDPs motsvarighet till SVERAKS Scandinavian Winner. Då smäller Sagas resultat ännu högre - OJ!


Nu ska vi inte glömma lilla Cirina i allt det här. Hon var bara med på lördagen och tog ett välförtjänt EX1 den lilla gumman. Naturligtvis är vi väldigt stolta över detta också. Båda kissarna skötte sig exemplariskt som de ska. Sån´t vet man ju aldrig i förväg - katter kan faktiskt också ha en bad day or two.

Helgen blev en mycket trevlig och annorlund upplevelse i alla sammanhang, kul att få möjligheten att vara med om detta och jag tror säkert att vi kommer att göra om det både en och två gånger.

För övrigt så verkar det som vintern har kommit. Här snörar det för fullt idag och hur kallt det är ska vi inte prata om. Det vi har här är tydligen ingenting mot vad som kommit på östkusten. Verkar vara fullständigt snökaos där har jag hört. Sonen påstod igår att de hade cirka 30 cm av det där vita eländet och full storm - Brrrr. Då måste man ju skotta också. Usch, inte kul de heller. Hoppas jag slipper.... inte chans - tittade just ut.


Ha de bra till nästa gång!
//Brittmarie

"Happiness is taking things as they are"

Inga kommentarer: