fredag, februari 13, 2009

Dagen efter

kvällen som jag blev av med en avelshona.

Lite lustigt i eländet, man åker 22 mil för att kolla upp hjärta och njurar på två unghonor och kommer hem med en som har u.a. på både och , och en som har NAVELBRÅCK!!? och måste tas ur avel innan hon ens börjat. Dessutom finns det ingen möjlighet att få ut någonting på Cirinas avelsfösäkring eller dolda fel. Listigt nog så har försäkringsbolaget en klausul som undantar navelbråck, samtidigt som SVERAK har en paragraf som säger att det är förbjudet att avla på katt med navelbråck och jag har ingen tanke på att avla på en katt med navelbråck - hur litet det än är.
Moment 22 eller...

Börjar undra så smått varför man försäkrar sina avelskatter upp över öronen och lägger en hel förmögenhet varje år till försäkringsbolaget när det verkar som man inte får ut ersättning för något snart. Jag är inte ensam att vara drabbad, hör fler och fler konstiga saker om uteblivna ersättningar för katter som p.g.a. defekt/sjukdom måste tas ur avel, hm....
Ja, ja - jag får försöka att gjädjas åt "Lilla Lilas" fina hjärta och njurar och avsaknad av navelbråck! Men visst känns det konstigt; i Cirinas besiktningsprotoll finns inget navelbråck och igår när jag bad veterinären titta på lilla naveln och skriva in, som jag trodde , u.a. i stamtavlan - tji fick jag.... Bara att beställa kastreringstid, le och bita i det gôrsura äpplet :-(
På kattungefronten är allt bra, inga knickar, inga navelbråck och inga dåliga magar - så skönt så. De har intagit hela nedervåningen på huset och det är en ständig röra. Gud vad såna här små saker kan ställa till det. Det är ingen större idé att plocka undan varken dammsugare eller sopborste. Ett ständigt tömmande av pottor och påfyllande av matskålar - men vad gör det, de är ju så underbart söta och det här är trots allt så roligt och givande att hålla på med.
//Brittmarie
"Kom inte för sent till det du vill komma i tid till."





Inga kommentarer: