fredag, februari 05, 2010

Vintern...

...håller i sig.

Här i Ytterby har vi fått hur mycket snö som helst och jag skottar och skottar. När jag äntligen skottat färdigt kommer traktorn och plogar och jag måste börja om från början så att vi bl.a. får ut våra bilar. Nu är det i och för sig inte helt säkert att jag får ut min bil trots allt skottande. Har klantigt nog lyckats parkera bilen på underredet några gånger för mycket. Bilen har suttit ordentligt fast och har av någon underlig anledning ;-) grävt ner sig och fastnat i snön = tvärstopp. Vi har dragit upp lilla Seaten mer än en gång bara under den senaste veckan. Isch!
Borde jag ha körkort?

Körkort eller inte, det är i alla fall otroligt vackert ute med gnistrande snö på träden och just idag bjuder naturen på ett solsken som inte går av för hackor. Vit snö, klarblå vinterhimmel och lagom kallt - idag blir det absolut en långpromenad och massor med snöbus med Mio!!
Det har fötts en hel hög med kattungar sedan jag skrev sist. Den 21 januari (mitt i natten, när annars) födde Victoria 7 stycken livskraftiga bebbar. Hon är en naturbegåvning min lilla Victoria. Så lugn, så trygg i sin mammaroll. Hon skötte om förlossningen helt själv och jag satt bara som åskådare under hela processen. Den första lilla kom 03.00 och sedan ploppade de ut i jämn takt till 06.45. Lång natt blev det och vid 5-snåret satte jag på kaffe för att hålla mig vaken. Ibland är man inte riktigt klok.
Hur som helst; resultatet av en lång vaknatt blev 4 hanar och 2 honor och en Maj-Björn. För att vara så många var födelsevikterna riktigt bra; 94, 114, 113, 102, 128, 103 och 106 gram. Inte undra på att Victoria var så tjock. Dagen innan kattungarna föddes kom hon knappt in i bolådan utan att magen tog emot, stackarn!

Lilla Maj-Björn är lite "grötig" där bak så jag har inte bestämt än om det är en Maj eller Björn. "Lite" dålig syn gör väl också sitt till att jag inte riktigt kan bestämma mig. Arbetsnamnet får vara Maj-Björn ett tag till.

Resten av sjulingarna har fått sina riktiga namn.
Mina tidigare kullar har haft olika namnteman, allt ifrån båtar till Pioner. Den här gången blir det inget tema utan jag har räknat ut att om jag hade följt alfabetet är detta min L-kull och då blir det Lucas, Linus, Lycos, Lexus, Lova, Leona och L....

Hela gänget har öppnat sina ögon. Den första lilla började kisa lite på enveckasdagen och sedan har resten av skaran följt efter i rask takt. När småttingarna inte äter eller sover tränar de upp sina små ben. De har fått upp farten riktigt duktigt och ibland liknar bolådan en liten racerbana.
Intresset för stora vida världen utanför bolådan ökar också för varje dag som går. De är nyfikna som sjutton och det finns en risk att de ganska så snart kan tänka sig att kliva ur sitt lilla krypin och undersöka världen mer handfast. Det är nog dags för uppfödar´n att bygga upp babyhagen ganska så omedelbums.

Jag har, så här långt, inte behövt stödmata småttingarna en enda gång. Mamma katt sköter duktigt om det hela själv och kattungarna ökar i vikt precis som de ska. Hoppas verkligen att det håller i sig fortsättningsvis också. Modersmjölk är ju faktiskt det bästa käket för små kattungar.

Förra söndagen (31/1) var Denise, Corall och jag på utställning. Resultatet blev över förväntan bra!
Denise blev bedömd av Hannah Jensen och fick EX1, BIV-TOTAL och NOMINERAD. Det blev dessutom en röst i panelen vilket var extra roligt. Som vanligt här i Örebro höll jag på att säga, var det en Norsk Skogkatt som tog hem BIS:et.

Corall min ständiga EX2:a blev just det; EX2. Mikaela Blanks söta hona tog helt rättvist hem EX1:an och även BIV:et. GRATTIS på er och tack för en trevlig dag!
Domare här var Åsa Hammarlund.

Vi kommer att ligga lite lågt när det gäller utställning de närmaste månaderna p.g.a. att jag har kattungar hemma och smittrisken. Men vi lär dyka upp lite varstanns senare under våren. Utställningsplaneringen pågår för fullt och det blir en hel del showande för vår del senare i år. Ska också försöka att ta mig iväg till Norge framöver för att förhoppningsvis försöka få till en och annan IC-titel.

Tiden kilar iväg när man har roligt.
Dags att börja dagens bestyr!

Ha de gôtt till nästa gång!
//Brittmarie


"Gör inte vad du skulle vilja ha
ogjort om du åker fast."

Inga kommentarer: