torsdag, augusti 05, 2010

Slarvig igen

Får liksom inte tiden att sätta mig och skriva så ofta som jag önskar.
Måste skärpa till mig igen då!

Kan ju alltid skylla på att det varit lite struligt med några av sjulingarna. Två av småttingarna hade antagligen fått i sig fostervatten med en begynnande lunginflammation som följd av det. Självklart var det de två minsta i kullen så det fick bli både en pencillinkur och stödmatning. Behandlingen har gjort susen och båda är i princip ikapp sina syskon viktmässigt. Det var några jobbiga och oroliga dygn ett tag men som sagt vi fixade det och alla är nu pigga och feta. Hela gänget har öppnat ögonen för ett bra tag sedan och är så gudomligt söta och roliga att se på så jag tillbringar en hel del tid hängande vid bolådan och bara njuter. Blir lite si och så med annat som borde göras men jag tar mig den friheten under den här korta tiden som jag får "låna" småkottarna.

Saga har också blivit mamma. Som vanligt "föder" hon i 24 timmar innan det verkligen är dags. En halvmeter från matte under den tiden är alldeles för långt borta. Snacka om att vara mattebunden....
Det är bara att rätta in sig i ledet och göra henne till lags. Ladda med korsord, böcker, vatten och fjärrkontrollen till TV:n och luta sig tillbaka för att massera mage, klia bakom örat, tala uppmuntrande, visa bolådan, ja you name it. I alla fall så blev det bebbar till slut. Sent på kvällen den 28:e (gränsfall på 29:e) föddes hela två stycken Sagabebbar. Lite förvånad att det bara blev två den här gången också med tanke på vad rund hon var om magen. Inte var bebbarna speciellt stora heller; 82 och 102 g -inte mycke´ de inte. Tror bestämt att damen har beslutat sig för att det räcker att ha två ungar åt gången. Lite skönt är det, det erkänner jag, med tanke på att Corall har sina sjulingar. I vilket fall som helst så är Saga också en naturbegåvning i sin mammaroll och har matat på sina små så det skulle inte förvåna mig om de snart väger lika mycket som sjulingarna. Igår när de var en vecka vägde tvillingarna 210 och 216 g - inte dåligt.

Idag är det uppehåll i regnperioden så jag ska försöka stöka undan inomhus så fort som möjligt och sedan gå ut och ta reda på lite ogräs och kanske sitta alldeles still i solen en stund. Undrar om jag orkar mer än en kvart i solstolen. Brukar inte bli mycket längre tid än så innan myrorna börjar krypa runt i kroppen och jag bara måste göra det, och det, och kankse den grejen också. Tänk att det ska vara så förbaskat svårt för mig att bara sitta och göra ingenting.

Ha en bra dag och njut av solen!

//Brittmarie


"Om du dricker mjölk och pratar samtidigt, kan det sluta med att du måste dunkas i ryggen och torkas av en lång stund efteråt."
Nalle Puh

Inga kommentarer: