lördag, januari 03, 2009

Nytt år och inga löften som vanligt



Ja så var det åter ett nytt år. Åren rullar på snabbare och snabbare ju fler årsringar jag får.
Vad ska det bli....

Jul och nyår har passerat och tomten kom den här julen också kan jag meddela. Några dagar efter julafton blev det äntligen kattvalpar här. Det var länge sedan sist - nästan ett år sedan jag hade småkottar här hemma. Fem stycken blivande dunbollar föddes den 28/12 på Menlösa oj förlåt Värnlösa Barns Dag. Inget namntema att spinna vidare på precis. Har hittat på något annat istället som blir offentligt så småningom. Måste ju ha lite tid att ändra fram och tillbaka först. Kattstackarna ska ju leva med sina namn i många år så jag tycker det är rätt viktigt att få till något trevligt.

I alla fall gick förlossningen bra och det föddes 5 stycken på cirka 1,5 timma. Det var i och för sig lite problem med att få ut den första lilla krabaten, den kom lite tokigt så jag satt och tittade på en lite tass!! som åkte ut och in ett bra tag innan den bestämde sig för att titta ut på allvar. Detta skedde på mitt korsord som numera är pensionerat. Resten gick snabbt och alla småttingarna var både ettriga och hungriga från början och sökte tutte omedelbums. Victoria var som vanligt fantastisk och skötte om det hela på ett underbart sätt - oj vilken avelshona med stort A jag har i denna lilla kisse! Hon är en naturbegåvning, så trygg och duktig.




Kattungarnas födelsevikter:
1:an 114 g
2:an och minstingen vägde 93 g
3:an 107 g
4:an 127 g
5:an 114 g


Kön? OK, två honor och tre hanar vill jag ha det till. Två av killarna är creme/röda och jag tror att den tredje pojken är brun. Honorna verkar vara blå/blåsköldpadd - men, men, jag har haft fel förr så chansen att saker och ting kan komma att ändras finns. Tiden lär utvisa detta!


Alla äter som de ska och är hur rultiga om magarna som helst. Kommer knappt runt om de skulle råka hamna på rygg - precis som Skalman. Eftersom jag lämnar den lilla familjen ifred så mycket som möjligt blir det ingen ny vägning förrän de är 1 vecka - och det är imorgon det.

Annars är allt lugnt på både katt- och människofronten. Livet puttrar på som det ska. Har väl i och för sig ett beslut att ta; Saga är på väg in i löp och frågan är om jag ska para henne nu eller vänta lite. Kärt bekymmer alltså. Den tilltänkta hanen (min egen Gordon) sköter sig alldeles utmärkt så för den sakens skull kan jag ju vänta. Samtidigt är det ett tag sedan han parade och han kanske behöver lite flicksällskap snart för att må så bra som möjligt. Ska väl inte gömma mig bakom detta. Naturligtvis är jag rätt sugen på att se vad det kan bli av den här kombinationen. Ett gäng vältypade chokladbärare skulle jag tro och det är ju inte så lite spännande, eller hur?


GOD FORTSÄTTNING på 2009 och tack för idag!

//Brittmarie



"Det finns tre sätt att få saker gjorda: göra det själv,
anlita någon eller förbjuda sina barn att göra det "

Inga kommentarer: