torsdag, september 17, 2009

Godmorgon världen...

...någon mer än jag som har gula Ragdolls?

Häromdagen upptäckte jag att nästan alla mina Raggisar var gula!? Just det GULA! Det mesta satt på kinder och panna men några var också gula på kroppen. Har vi fått gulsot i pälsarna eller vad är det här...

Efter mycket stötande och nötande kom jag på vad det var. För ett par veckor sedan hade jag besök av Annika H. som var här och klämde lite på sina "barnbarn". Hon hade med sig en underbar blomsteruppsättning med bl.a. liljor. Tyvärr så har vasen dröjt sig kvar ett par dagar för länge och liljorna började släppa ifrån sig sitt frömjöl. Eftersom mina katter är ganska ouppfostrade har de naturligtvis varit på bordet och gosat med blomsterprakten med ett resultat som ser lite konstigt ut - gula Ragdolls. Kanske en ny färg att satsa på...


Underbara färger, eller hur.
TACK Annika, både katter och människor
njöt verkligen av blomsterprakten.

Vilken tur att jag beslutat mig för att avstå från SW i år. Tänk att komma dit med gula Raggisar. Jo, jag badar mina katter men jag vet av erfarenhet att det är ett rent helsike, snudd på omöjligt att fått bort sånt här ur pälsarna. Hade inte varit så där himla kul att få draget cert o.s.v på grund av att mina katter inte har en tillåten färg...

Kanske åker jag dit och tittar, har inte bestämt än. Har lite andra grejer för mig under helgen, får se om tiden räcker till. Visst ska SW upplevas på plats och gärna med katt men så blir det kanske inte i år. Katt blir det definitvt inte i alla fall trots att jag har två som är kvalificerade.

Kattungarna är redan 13 veckor. Tänk vad tiden går fort! Två är tingade och två är kvar till salu. Just nu är det riktigt tungt att sälja småraggisar tycker jag. Det verkar som alla ska ha katt till avel nu för tiden och det är inte mina små anpassade för. Tycker inte att de är bra nog att gå vidare på. Jag kanske är petig med den saken men jag resonerar så här; kan jag inte tänka mig att gå vidare på en katt själv (även om jag inte sparar den) då har den inte de kvaliteér som en avelskatt ska ha. Visst är det väl bara det bästa av det bästa som ska gå vidare. Jag kanske är en riktig petimeter - om så, står jag för det.

Alltså har jag fortfarande Lady Madonna, Rag c21 och Mr Moonlight, Rag c0321 till salu som ljuvliga soffråttor - för potential att bli ljuvliga soffråttor, det har de!


Lady madonna och Mr Moonlight på besök i plommonträdet

Jag har också beslutat att pensionera DixieDott. Det räcker med "Beatleslåtkvartetten". Varför, jo jag har efter mycket ältande och sömnlösa nätter (inte så många) beslutat mig för att avstå från att hålla på med lila/choklad. Varför när jag knappt har börjat? Jo, jag ser framför mig allt jobb som det är med att bygga upp typen på de färgerna - för det behövs verkligen. Orkar nog inte riktigt med att bygga både lila/choklad och tabby. Tabby är ju ändå min favorit och där har jag ju kommit en bra bit på väg så fortsättningsvis blir det bruna/blå + en och annan röd/creme och sköldpadda med och utan tabby hos Tallkottens.

Någon gång måste man ju välja väg och inte hatta runt med både det ena och det andra. Tänk bara vad många katter det skulle krävas för att komma framåt i aveln om jag skulle hålla på med hela färgpaletten.

Maine Coon då? Jodå, det blir Maine Coon också, i alla fall en. Tyvärr så är den saken lite lågprioriterad för tillfället. Det är ju som sagt inte alltid det blir som man tänkt sig. Man planerar och planerar och allt är solklart och så inträffar något som ställer allt på ända. Så är det och så kommer det alltid att förbli. Håller koll på rasen och sen får vi se när jag hittar det jag söker och om det passar in i den fas jag befinner mig i just då - inte lätt inte.

Nåja, färdigbabblat för idag.
Ska ta hand om den här vackra höstdagen och passa på att skura cirka 10 kattpottor utomhus.
Ha det så gôtt det bara går till nästa gång!

//Brittmarie & gänget


"Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är!"

Inga kommentarer: