fredag, februari 12, 2010

Sjulingarna....

...har flyttat ur bolådan!



Igår, på treveckorsdagen, tog småttingarna det stora klivet ut ur bolådan. Det var som ett litet lämmeltåg ut från tryggheten. Ingen satt kvar och funderade över om den skulle våga eller inte, utan hela gänget bara traskade rakt ut i det okända. Tuffa små saker! Mamma Victoria har försökt locka ut sina ungar från den varma och trygga bolådan under ett par dagar och igår lyckades hon äntligen. Hon är mycket nöjd och belåten med arrangemanget.

Det var också stor veckovägningsdag igår. Alla sju har normala vikter och är runda och goa om magarna så någon stödmatning behövs forfarande inte. Hoppas det håller i sig nu när de börjar röra på sig lite mer. En vecka till och sedan är det dags att börja introducera lite "vanlig" mat också. Mamma Victoria börjar se lite trött och sliten ut så jag vill inte vänta längre än så.

Några bilder har jag tyvärr inte lyckats få till än och kameran är för tillfället på resa i Norrland. Den kommer hem sent imorgon kväll så på söndag laddar jag för att göra ett riktigt seriöst försök att få till lite foton. Får kanske dra ner på kraven när det gäller kvalitén på bilderna och inte kräva av mig själv att de ska vara näst intill perfekta. Får nog räcka med näst, näst...
Något annat funkar nog inte riktigt med 3-veckors kattungar....

Annars puttrar livet på som det ska. Damerna som höll på att ta livet av oss med sina löpskrik dygnet runt har så smått börjat bli "normala". Gordon känner av att de är på väg ur sina löp och har också blivit lite mer harmonisk - så skönt så skönt. Har fått en blänkare om att han troligen kommer att få dambesök ganska så snart. Jösses vad jag ser emot det (Gordon också kan jag lova)! Sedan blir han äntligen kastrat och kommer att så småningom få ett normalt liv - yes, yes yes!

G2-kursen fortsätter och nivån på uppgifterna blir bara högre och högre. Genetikens underbara värld är jättespännande och otroligt rolig men inte helt självklar. Har en förmåga att röra till allt för mig när jag sitter och jobbar med uppgifterna. Är väl lite idiotisk i mitt upplägg. Jag försöker lösa alla uppgifterna vid ett och samma tillfälle och då fattar hjärnan inte mycket, efter 3-4 frågor blandar den lite som den själv tycker och det blir tok av det hela, mycket frustrerande. Måste nog lära mig att ta någon fråga då och då istället och låta saker och ting sjunka in emellan varven. Är rätt säker på att det kommer fungera bättre då. I vilket fall som helst är den här kursen både rolig och lärorik så jag ångrar inte ett ögonblick att jag anmälde mig. Kan varmt rekommendera den, speciellt till de som ligger i startgroparna att starta uppfödning.

Ha dé så gôtt!
//Brittmarie

"Om du önskar att dina drömmar ska gå i uppfyllelse
får du inte sova för länge."

Inga kommentarer: